Pages

Sunday, June 20, 2010

Pipit dan Enggang


Wahai engkau,

harap kau baca la luahan hati dan mindaku yang mula berbisik macam2 nie..

wahai engaku,
perlu ke kau bangga bangga kan harta?
perlu ke kereta besar?
perlu ke wang berjuta juta?
perlu ke ade semua tu untuk mendekati kau??

wahai engkau,
perlu ke muka hensem dan tampan?
perlu ke pakai barang mahal2?
perlu ke semua tu tuk mendekati kau??

wahai engkau,
sedar tak kau bahawa harta tu pinjaman?
sedar tak kau yang kereta besar tu pinjaman?
sedar tak wang berjuta2 tu pinjaman?

aku nak tanya kau,

aku bukan nak cakap aku baik..

tapi, aku nak kau sedar je..

perlu ke semua tu?

kalau la kau dapat yang kaya..
tapi tak dapat bimbing kau,
mampu kau sogok malaikat yang soal kau di kubur?

sedar la engkau,
kita tak perlu semua itu..
cukup sekadar memenuhi keperluan kita..

wahai engkau,
aku tau..
aku sedar..
pipit tak mampu nak terbang seiringan dengan enggang..
tapi, pipit lebih bahagia coz enggang diancam kepupusan..

engkau,
aku tak mampu nak senangkan kau dengan harta..
aku harap kau boleh terima aku macam ni je
sebab aku ialah aku..


No comments: